Eilen mun rakkaista rakkain, elämäni koira, Mindi täytti 3w! On se vaan niin ihana<3 Mindi on mun eka oma koira, jota mä kinuin 7 vuotta ja on kyllä ylittänyt kaikki mun odotukset . Ennen Mindiä mä olin miettinyt millainen olisi _mulle_ täydellinen koira ja ajattelin, että sellaista ei voi koskaan saada, mutta tuossa mun jaloissa sellainen makaa! Tosin ekan 10kk aikana mä mietin, että saako tuota piskiä ikinä tottelemaan? Pysyykö se ikinä missään irti karkaamatta? Kulkeeko se ikinä hihnassa vetämättä? Paljon on saanut tehdä töitä Mindin kanssa, että siitä jotain tulisi, mutta kaikki vaiva on kannattanut. Toivottavasti meillä on vielä monia monia vuosia edessä!

Mindin synttäribileitä vietettiin jo perjantaina:D Fiina saapui paikalle lahjan kera, mutta Mindin mielestä vieras ei ollut kovin tervetullut. Juoksun takia neiti oli hieman ärhäkällä tuulella. Koirat sai riehua hetken pihalla ja sitten käytiin lenkillä. Lenkin jälkeen tehtiin koirille kakut raa'asta lihasta ja maksalaatikosta, "kermavaahtona" toimi kermaviili. Ja kakun päällä tietysti 3 nakkia. Kakkua ei tietenkään ilmaiseksi saanut itse synttärisankarikaan, metskunoudon palautus oli varsin nopea kun kakku odotti selän takana.

Eilen oltiin myös Ilmajoella ekoissa SM-tokotreeneissä. Vinka oli treenaamassa ja Mindi sai mennä tuoksuttelemaan uusia hajuja. Eka juteltiin sm-kisoista kahvikupposen ääressä ja katottiin vähän kisapaikalta kuvia. Sitten ne, jotka olivat jo ennemmin olleet sm-tokoissa, sanoivat että kannattaa miettiä jos on yksi ykkönen alokkaasta, niin menisikin vielä aloon eikä avoon. Mun ei tarvinnut kauaa miettiä mitä tehdä. Ensinäkin, mä en ikinä ehdi saada Vinkalle niin varmaa avon paikallamakuuta, kuin mä haluisin. Sm-tokoissa on jo niiden kuvienkin perusteella aivan älyttömästi häiriötä ja mulla ei oo hirveesti mahdollisuuksia treenata vieraiden koirakoiden kanssa. Ja toiseksi, paremmat pärjäämismahdollisuudet:D Eikä mulla mikään kiire oo edetä luokissa. Se, että mä ajattelin siirtyä yhdellä ykkösellä alosta ja avosta, johtui siitä, etten mä halua että Vinka oppii koetilanteen ja treenin eron. Mutta mä luulen, että Vinx on niin tyhmä ettei se ihan heti sitä eroa opi.. Me siis nyt haetaan se TK1 ja katotaan sitten miten avoimen kanssa tehdään.

Jutustelun jälkeen siirryttiin ulos treenaamaan koirat. Ensin kaikki alokaskoirakot teki luoksepäästävyyden ja paikallamakuun. Luoksepääsävyyksiä aika monta ja Vinka pysyi kaikissa istumassa, eikä ollut turhaa vinkumista. Toki mä palkkailin usein, ettei vinkumista ehtinyt tapahtua. Paikallamakuussa oli 4 koiraa ja Vinka oli reunimmaisena. 2min ja pysyi hiljaa, eikä mennyt lonkalle. Sitten Vin autoon ja katsomaan (ja kommentoimaan:D) muita koirakoita.
Vinka oli kivassa vireessä kun hain sen autolta ja tehtiin sitten käskytettynä alon seuruut, liikkeestä maahanmeno ja luoksetulo. Seuraamisissa hieman löysät käännökset mun makuun. Tokoon ne oli loistavat, mutta pk-puolta ajatellen saisi olla täpäkämmät. Maahanmeno vinkamaisen nopea. Luoksetulo oli vähän hidas, eteentulo vino ja sivulle vasta kolmannella käskyllä:D Vauhtia saa helposti lisää ja sivulletulon saa toivonmukaan helposti opetettua kunnolliseksi. Mutta se eteentulo!!! Siihen saatiin kyllä tosi hyviä vinkkejä ja treeni-ideoita! Tämän takia mä tykkään käydä uusien koiraihmisten kanssa treenaamassa, kun saa uusia näkökulmia asioihin. Jatkakaamme siis eteentulon treenaamista. Ja oikeastaan otetaan koko luoksetulo työnalle.

Täytyy vielä mainita, että treeneissä oli mukana niin mindimäinen berni kuin olla ja voi! Sitä katsoessa tuli paljon uusia ideoita Mindin tokoiluun. Varsinkin kaukoihin ja palkkaamiseen yleensä. Kyllä meidät vielä voittajassa nähdään, mutta tuloksesta ei puhuta:D Niin ja Mindin kanssa on edelleen suunnitelmissa mennä seuraavaksi voittajaan.

Tänään mentiin koulun jälkeen kylälle tokoilemaan.
Mindi:
Seuraaminen: piti päästellä ylimääräiset höyryt pihalle kun neiti oli niin innoissaan. Muuten hyvää, mutta aivastelua niin paljon, että tuomarin mielestä näyttäisi varmaan siltä, että kontakti tippuu kokoajan:o Mindi aivastelee aina kun se on innoissaan ja sitä on vähän vaikea saada pois..
Kaukot: käytin eilisissä tokotreeneissä nähtyä "etupalkkaa" ja se TOIMII! Kauheat bileet heti pystyyn ja Mindille ruokaa naamaan. Voiko olla totta, että Mindi osaisi voikaukot 10m päästä joskus?!? Ehkäehkä, mutta ei saa iloita liikaa, kuitenkin pian ilmenee joku ongelma joka murskaa kaikki haaveet:D
Luoksetulo: vauhti on aivan loistava, mutta seisominen valuuu. Eikä se kyllä vauhdista johdu, se ei vaan viitti jarruttaa. Muutaman kerran lihapullan heitto samalla kun näytin käsimerkin ja lopuksi takapalkalla avoluoksari, josta loppupalkka.

Vinka:
Seuraaminen: palkkana lumipallot ja aluksi meni ihan överiksi koko homma, kun Vinka kiihtyi liikaa. Otin sitten vain pelkkiä sivulletuloja, että sain sen rauhoittumaan. Onnistui se seuraaminenkin sitten, vaikka se menikin käännösten hinkkaamiseksi. Käännökset oli lumipallopalkalla tosi täpäkät.
Liikkeestä seisominen: mä muutin uuden käskyn tähän, koska sseis ja isstu on liian samanlaiset. Nopeesti Vinx oppi uuden käskyn ja tekikin pari tosi nopeeta liikkeestä seisomista.
Luoksetulo: läpijuoksuna pitkältä matkalta. Vapautin sen parin metrin päästä, ettei tarvinut alkaa korjailemaan vinoa eteenistumista.. Loppuun vielä lumipallojen heittelyä ja Vinkalla oli tosi kivaa:)