Messari on kyllä todellakin vuoden kohokohta! Oli tosi kiva nähdä taas tuttuja ja appenzellejä oli peräti 15 lauantaina ja 17 sunnuntaina! Ihme kyllä mä en hirveesti shoppaillut tälläkertaa. Mukaan tarttu vain treeniliivi, muutama lelu, luita/possunkorvia ja jotain pientä.

Perjantain ja lauantain välisenä yönä lähdettiin bussilla kohti Helsinkiä. Koirien piti matkustaa häkissä, mutta onneksi Vinkalla ei ole mitään ongelmia häkin kanssa. Pientä jännitystä aiheutti vaan se, että oksenteleeko Vinx matkalla, koska se söi perjantai aamuna puolikkaan fasaanin. Matka meni kuitenkin hyvin ja messariin saavuttiin ennen 8. Koska meidän kehä olisi vasta iltapäivällä, niin ehdittiin hyvin Vinkan kanssa käydä shoppailemassa:) Vinka oli vähintää yhtä innoissaan shoppailusta kun mä! Vinksu varasti yhdestä laatikosta possunkorvan, mutta mä onneksi huomasin sen ja laitoin äkkiä takaisin. Vinka osallistui myös naminsyöntikisaan, mutta harmittavasti Vinka eteni niin nopeasti, että yksi nami jäi matkalle joten aika ei riittänyt kärkisijoille. Kisan pitäjä kehui Vinkan namin imurointitekniikkaa.. Kehän laidalla odoteltiin jokun 3h, että appenzellit alkaisi! Vinka nukkui koko sen ajan häkissä. Vihdoin kuitenkin appenzellitkin alkoi ja tuomarina toimi Kirsti Louhi ja tätä mieltä hän oli Vinkasta;

Rungon mittasuhteiltaan sopusuhtainen narttu, melko hyvä pää, oikea purenta, hyvä kaula & ylälinja, rungon tulee vielä täyttyä, hieman alhainen hännänkiinnitys, hyvä väritys, tarvitsee kehätottumusta.
EH2

Perus Vinkamainen arvostelu. Kehän jälkeen vielä vähän shoppailua ja sitten bussilla hotellille. Meillä oli huonetovereina pari tipsua, mutta Vinka ei välittänyt niistä yhtään. Se vain nautiskeli mun sängyllä. Moni kyseli, että onko Vinka aina näin rauhallinen ja mä sanoin, että ei todellakaan:D Se on vaan vieraskorea;) Vinka sai päivänmittaan useita paikallaolo harjoituksia, kun mä jätin sen paikoilleen, kun esim. kävin messarissa ruokapaikoista hakemassa jotain syötävää ja niihin ei yleensä saanut ottaa koiria tai kun mä kokosin häkkiä yms. Vinka on aika hieno:) Vinkan piti aluksi nukkua hotellissa yönsä häkissä, mutta mä otin sen kuitenkin mun viereen ja siinä se nukkui koko yön.
Vinka oli Hesasta aivan superinnoissaan, kun siellä oli PALJON lunta!! Iltakävelyllä mä päästin sen irti ja heittelin lumipalloja ja se sai kahlata lumessa. Vinx oli aivan haltioissaan.

Aamulla herättiin siinä kuuden maissa ja aamupalan ja aamukävelyn jälkeen nokka taas kohti messaria. Tälläkertaa appenzellit oli siinä aamulla, joten ei tarvinut kauaa odottaa. Tuomarina tälläkertaa Espen Engh Norjasta. Kun oltiin kehässä niin se kysyi Vinkasta, että "friendly or not" ja mä siihen, että "very friendly":D Vaikka edellisen päivän perusteella se ei ollut niin very friendly, mutta onneksi Vinka antoi hienosti katsoa hampaat ym. Tuloksena taas EH2 tälläisellä arvostelulla;

18 months old, very elegant bitch. Needs more substance. Retined but attractive head, ears. Long neck. Moderately angulated beth ends. Just acceptable tail. Rathet high behind. Would prefer a better druble crat. Rich tan and good markings. Needs more soundness in hindquarters on the move. Dew claws behind. Acceptable mover from the side but gives a racy impression.

Ihme kun tolla arvostelulla tuli edes EH! Pitää olla tyytyväinen. Nauratti tuo "hyväksyttävä häntä":D  Kyllä se kehän laidalla on normaali, mutta ei kehässä:D
 Sitten syömään, ja Vinka sai jäädä nukkumaan häkkiinsä. Mä kävin myös opettelemassa mun uuden objektiivin käyttöä ja tuli sillä ihan hyviä kuvia. Valovoima on ainakin tosi hyvä! Lopuksi vielä nopea shoppailukierros, tavaroiden pakkaus ja odottelemaan bussin lähtöä. Oli tosi raskas reissu, mutta on se messari vaan vuoden kohokohta;) Vinkan kanssa on ihana kiertää näytelmissä, kun sillä ei oo väliä missä ollaan, kunhan se saa olla mun kanssa ja saa ruokaa:)
Loppu bussimatka puhuttiin tietysti koirista parin muun kanssa ja Kauhajoella oltiin joskus yöllä ja Mindi oli vastassa<3

Tässä vielä kuvia;

^Nämä on aivan iihania<33 Voisi ottaa sellaisen joskus tokokoiraksi;) Ainakin olisi haastetta!

Sitten vielä lenkkikuvia;

Tiistaina oltiin tokon porukkatreeneissä. Mindi teki ruutua, tunnaria ja liikkeestä istumista. Ruudussa piti vähän muistutella vaapun ideaa, kun Mindi haluisi aina tuoda sen vaapun mulle:) Tunnarissa eka joku 20 kapulaa, Mindi maisteli pari väärää ja toi sitten oman. Toisella kerralla kuusi kapulaa ja toi heti oman koskematta vääriin. Liikkeestä istumista pitää muistutella vielä, Mindi jäi kokoajan seisomaan. Pitää ottaa joku virittelysana jääviin.
Vinksu teki ruutua, seuraaminen + jäävät putkeen kehupalkalla ja avo hyppyä sekä kaukoja. Kaikki meni tosi hyvin, mutta kaukoissa pitää tästä lähtien käyttää AINA takapalkkaa, muuten Vinx etenee. Ruudun mä tein ihan viimeseksi. Mä olin uhkarohkea ja lähetin Vinkan tyhjään ruutuun:) Mutta Vinka haki hyvin paikan ja sai ruokansa palkaksi.
Lopuksi vielä paikallamakuut. Vinkalle parin minuutin, eka mä olin puoli min piilossa ja kävin sitten palkkaamassa. Sitten vielä takaisin piiloon minuutiksi ja sitten palkka + vapautus. Hyvin pysyi, eikä aikomustakaan nousta:)
Mindille 6min paikallamakuu ja mä olin piilossa. Mindillä on pomminvarma paikallamakuu:)