Tänään oltiin Seinäjoella Katja Kiviahon tokokoulutuksessa. Oli erittäin antoisa päivä ja oli kiva kun kaikilla 10 koirakolla oli vähän erilaisia "ongelmia". Mulla on ainakin ruudusta/merkistä, seuruusta, tunnarista, kaukoista, luoksarin stopeista ja paikallaoloista muistiinpanot:) Ne tosin on niin epäselviä, etten viitsi julkaista.
Kaikilla koirakoilla oli aikaa käytettävissä 2x15min + paikallamakuu.

Mindin ongelmiksi otin tunnarin, kaukot ja luoksarin stopit. Ekalla kierroksella otettiin kaukoja. Katjan mielestä Mindin tekniikka on ihan hyvä, mutta sitä pitää vielä paaljon vahvistaa. Eli läheltä vaan vaihtoja, mutta kun tekniikka on varma niin matkaa ei ole enää niin vaikea lisätä. Meidän kannattaa myös tehdä sillä etupalkkasysteemillä, ettei tarvi olla nami kuonossa kiinni koko aikaa. Eli meillä on toivoa vielä:D

Toisella kierroksella meidän toinen murheenkryyni eli tunnari. Koitettiin ensin vaan koko tunnari ja Katja katsoi miten Mindi työskentelee. Mindi meni kapuloille rauhallisesti ja haisteli niin että tuhina kuului, eli siis Mindi etsii nenällä, ei näöllä. Mä ajattelin jo, että nyt se tuo oman, mutta vääränhän se nappasi. Meidän pitää siis palata ihan alkeisiin ja alkaa tekemään tunnaria vähän eri tekniikalla. Mä sain onneksi tarkat ohjeet siihen.
Aikaa jäi vielä kivasti, joten ehdittiin niitä stoppejakin ottaa. Näytettiin eka miten ollaan niitä tehty. Mindi näyttikin aivan loistavan seisomisen; käsimerkistä se hidasti raviin ja pysähtyi vasta noin 10m päässä:D Katja sitten kertoi, että luoksarin stopeista voi tehdä kivan leikin ja Mindihän alkoi heti pysähdellä paljon täpäkämmin! Mä oon aina jättänyt koiran vaan istumaan, mennyt jonkin matkan päähän, kutsunut ja pysäyttänyt. Ei ihme jos on huonot stopit ja huono vauhti! Siinä "luoksarileikissä" Mindi oikein iski jalat maahan ja pysähtyi tosi nopeesti:)

Vinkan kanssa ongelmat olivat kokeessa vinkuminen, kaukot ja luoksari. Mä myös halusin myös tunnarin alottamiseen tarkat ohjeet ja meidän ekan vuoron lopussa mä sainkin ne. Olis ihan kiva, ettei pilaisi Vinkan tunnaria jo heti ensi töikseen... Ekalla vuorolla mä menin Vinkan kans koemaisesti "kehään" ja otettiin seuraaminen käskytettynä. Alussa oli vähän piippausta, johon mä puutuin heti rauhallisella "ei" sanalla, jonka jälkeen heti rauhallisia kehuja. Ei tarvinut kauaa kieltää, kunnes Vinx hiljeni kokonaan. Katjan mielestä oli hyvä kun mä puutuin heti ääntelyyn ja sanoi, että ennen koetta kannattaa ottaa aika paljon seuraamista, että saa ääntelyn pois ja myös seurauttaa kehään ekan liikeen aloituskohtaan. Lopuksi  vielä seurautin Vinkaa "yleisön" ohi parin kymmenen sentin päästä. Vähän oli vilkuilua, mutta puutuin heti. Katja sanoi muuten, että mä oon kokoajan kumartuneena koiraa kohti. Vinka pitää paikkansa tosi hyvin, joten mun pitää vaan luottaa koiraan ja pitää ylävartalo suorassa. Vinksulla on kuulemma nätti seuraaminen:)

Toisella kierroksella näytin aluksi meidän kaukot. Karja ihmetteli miten Vinka on niin notkea, että i-s-i-s sarjassa se ei liikuta mitään neljästä tassustaan:D Vinkan tekniikka on huonompi kuin Mindin, vaikka mä luulin ihan toisinpäin. Mun pitää siis lähellä vahvistaa tekniikkaa olemalla eka Vinkan sivulla ja siirtyä pikkuhiljaa eteen ja siitä kauemmas. Niin ja mun pitää opettaa Vinx olla hamuamatta mun kättä!
Toisena tehtiin luoksarin stoppia samalla leikillä kuin Mindin kanssa. Vinkalle saa Katjan mielestä tosi hyvät ja nopeat stopit sen luonteen ja liikkumisen takia. Lopuksi Katja vielä kehui Vinkaa mukavaksi koiraksi:) Onhan se mukava; palkaksi kelpaa ruoka, lelut ja kehut sekä ihan vaan riehuminen, tekemisen halua riittää ja treenatessa ei välitä muista ihmisistä tai koirista.

Nyt tuli taas roppakaupalla uusia treeni-ideoita ja ajatuksia meidän tokoiluun! Tekis kokoajan vaan mieli mennä treenaan ja onneksi nyt kentätkin sulaa niin pääsee isommille alueille tekeen ruutua ym.

-----------------------------

Illalla mä pesin molemmat koirat ja Mindi on aika söpö pörrö sen jälkeen:D Mindin korvakarvoja piti myös vähän siistiä ja Vinkalta leikata kynnet. Huomenna sitten Vaasan näyttelystä lisää;)

Niin ja mä ilmotin kummatkin koirat kahteen agistarttiin tämän kuun loppuun Vöyrille. Mä mietin myös että ilmottaisin Seinäjoen kisoihin kolmelle startille niin olis 5 starttia tässä kuussa. Jos molemmille tulis edes yksi luva, niin olisin tyytyväinen:D