Valmistautukaa pitkään treeni/kisa selostukseen!

Eilen Maija ja Bettis-berni tuli Kauhajoelle treenaamaan. Oli siis jälleen SM-tokotreenit, mutta tälläkertaa oli vain sveitsiläiset paikalla:) Vinka alotti alohypyillä. Tehtiin muutamaan kertaan ja palkkasin aina seisomaan jäämisestä. Nyt Vin ei edes miettinyt takapuolen tiputtamista maahan. SItten Maija käskytti meille avoimen pituisen seuraamisen ja heti perään alohyppy. Seuraaminen nättiä ja hyppy hieno. Loppuun vielä liikkeestä maahanmeno ja luoksetulo,  no problem.
Nyt kun mä päätinkin jatkaa Vinkan kanssa alossa, niin treenit on aivan liikaa painottuneet taas noihin samoihin liikkeisiin. Vinka kyllä osaa hyvin alon liikkeet, joten pitää tehdä enemmän voi/evl-liikkeitä.
Mindin kanssa otettiin alkuun vähän seuraamista ja senjälkeen ruutua. Ruudussa mä vein Mindin eka takareunaan ja palkkailin siellä. Sitten lähetyksiä metrin päästä ja siitä edettiin noin kolmeen metriin. Oikea kohta taisi löytyä joka toistolla. Seuraavaksi meidän uusi murheenkryyni eli metallinouto! Mä en ymmärrä, miten metskusta on yhtäkkiä tullut niin ällö. Koko liike oli jossain vaiheessa niin hyvällä mallilla ja yhtäkkiä pakka hajosi täysin. Ja ongelmahan siinä on kapulan hakuvauhti (hakee ravilla), tuontivauhti on kyllä hyvää laukkaa. Mutta tähänkin löytyi (toivottavasti) ratkaisu, mä vaan naksuttelen kapulan nostosta, että siitä tulee kivaa ja ehkä sitten kapulan hakuunkin tulee vauhtia. Lopuksi vielä kaukojen i-s ja s-i vaihtojen hinkkausta. Hiljaa hyvä tulee:)

Toisella kierroksella Vinkalle seuraamista ja Maija hihkui vieressä eri käskyjä (istu, maahan, seiso, tänne, tuletuletule, kutsu ym.), mutta Vinka ei tainnut kuin kerran vilkaista sinnepäin, tosin mä huomasin että silmänvalkuaiset pyöri päässä:D Sitten tunnarin piilotusta. Vinksu on ihanan sitkeä, koska vaikka se ei heti löydä kapulaa, niin se ei masennu vaan alkaa etsimään intensiivisemmin. Kaikilla 6 kerralla löysi helposti lehtien seasta oman. Lopuksi vielä alohyppy ja seisomisesta sai ruokansa.
Mindille taas ruutua. Mä jätin Mindin istumaan noin 20m päähän ja menin lähemmäs lähettämään. Ei löynyt oikea kohta, joten otettiin taas paikanhakuja läheltä. Seuraavaksi tunnaria, ja Mindi löysi kaikilla 4 kerralla oman lehtien seasta! Hieno Mindi! Pitkään aikaan ei oo onnistunut näin hyvin. Lopuksi vielä nouto, niin että ruoka oli mun takana. Nyt laukkasi molemmat pätkät ja Min sai ansaitun ruokansa:)

Tokoilujen jälkeen oli pakko mennä kentälle ottamaan vähän aksaa. Otin molempien kanssa ihan pientä rataa, jossa oli muutama aita, Aa ja keinu. Mindi teki kokoajan ihan puhtaasti ja kontaktit oli hienot. Vinka tiputteli mun huonon ohjauksen ansiosta rimoja ja kontaktit oli hitaat. Mutta ihan kivasti kuitenkin:) Vähän vielä keppejä loppuun ja Vinkalla oli rytmi ihan hukassa. Mä valmistauduin jo henkisesti, että seuraavan päivän agikisoissa Vinka sählää kepeillä (okei, mä sählään) ja virheitä satelee.

Tänään oli sitten Vinkan ekat ja Mindin tokat agilitykisat Vöyrillä. Ettei liian helpoksi mennyt, niin tultiin pari minuuttia myöhässä kisapaikalle. Mä juoksin suoraa autosta ilmoon ja kysyin saadaanko vielä startata ja luvan saatua heitin paperit ja kisakirjat pöydälle ja ehdin pariksi minuutiksi tutustumaan rataan. Mä juoksin rataa siinä sen pari minuuttia ja sain mietittyä kelpo ohjaukset molemmille. Ohjaajan kuntoa myös testattiin, kun Mindin starttivuoro oli jo toisena. Mindi oli kivalla tuulella, kun se alkoi repimään hihnaa mun kädestä kun odoteltiin:) Mindi oli radallakin tosi innokas ja suht nopeakin. Harmittavasti taas puomin ylösmenolta virhe, joten tuloksena 5vp. Mindin kanssa nuo kontaktien ylösmenot on niin hankalia, kun sillä on niin pitkä askel ja se pitäisi melkein pysäyttää, että ottaisi ylösmenot kunnolla. Mutta Mindi on kyllä niin ihana ohjattava, kun menee aina sinne minne ohjataan:)
Vinka possuili oikein kunnolla! Vähän piti karjua, kun neiti ei tahtonut pysyä hallinnassa. Kaverikin sanoi, että mä en nähnyt teidän rataa, mutta kuulin:D  Hyl taisi tulla jo toisella esteellä. No, mä en siltä kyllä odottanutkaan tuloksien suhteen yhtään mitään, koska viimeksi ollaan menty kunnon rataa maaliskuun alussa ja edelliskerta oli syksyllä... Vinka on hauska, kun jos mä sählään ohjauksien kanssa niin se haukahtaa, vaikka muuten pysyy hiljaa.

B-radalle ehdin valmistella ja lämmitellä koirat kunnolla ja ehdin tutustua rataan täydet 5min:) Mindi starttasi ekana ja nyt mä sanoin sille tiukasti ennen puomia, että nyt sitte kunnolla ja se otti ylösmenon! Me saatiin meidän eka nolla!!
Oli hyvät fiilikset lähteä sitten Vinkan kanssa radalle. Rataantutustumisessa mä huomasin putken pään, josta appenzelli varmasti tykittäisi ohi. Ja niin tykittikin. Mä huusin siinä "putkeen" ja kun Vinka ei heti mennyt niin sähläsin siinä taas jotain ja Vinka alkoi taas haukkumaan mulle. On se hyvä, että saa jo radalla palautetta huonosta ohjauksesta:D Tuomari ei kuitenkaan nostanut kättä ja Vinkalle myös eka nolla! Upeeta!:)

Viikon päästä molemmilla kolme starttia Seinäjoella. Mulla oli tavotteena yksi nolla molemmille tässä huhtikuussa ja se täyttyi jo, joten uutta putkeen vaan:D

Illalla otettiin vielä tokotreenit pihassa. Mindille ruutua, tunnarin piilotusta, kaukoja ja nouto. Muut hyviä, mutta tunnari takkusi taas. Pitää vissiin tehdä sitä vaan porukkatreeneissä, koska siellä aina onnistuu:D Saatiin me kuitenkin pari onnistunutta. Vinkalle samat liikkeet ja mä oon niin tyytyväinen kun sen tunnari (tai siis oman piilotus) toimii, ainakin vielä.

Tasapuolisuuden vuoksi Vinkastakin joku vanha kuva:)